X
تبلیغات
رضا افضلی - درباره «امیل زولا»
شعرها و حرف ها

   رضا افضلی

     «امیل زولا» رمان نویس مشهور فرانسوی یکی از پایه گذاران و رهبر مکتب ناتورالیسم است.زولا در نوشته های خویش در نمایاندن اوضاع اجتماعی وحالات و دگر گونی های جامعه و افراد آن توانایی کامل نشان داده و به طبیعت توجه داشته است.  

     ناتورالیسم در ادبیات به مکتبی اطلاق می شود که به پیروی از امیل زولا رونق پیدا کرد و طرفدارانی فراوان یافت. پیروان این مکتب کوشیدند که روش تجربی و حتی علمی را در ادبیات رواج دهند. زولا در آزمون ورود به دانشکدۀ ادبیات شکست خورد و نتوانست به آن دانشکده راه بیابد وبه تحصیلات خود ادامه دهد.    

      مدتی بیکار بود وپس از آن در یک بنگاه انتشاراتی مشغول به کار شد. و مدتی بعد در مطبوعات روزگار خود به نوشتن مقاله و داستان پرداخت.امیل زولا اعتقاد داشت که نویسنده باید دانشمند باشد. زولا داستان را گزارش کتبی تجربه ها و آزمون های نویسنده اش می دانست. مکتب ناتورالیسم که زولا رهبری آن را داشت از سال 1880 تا 1890 بر ادبیات اروپا حاکم شد و در آثار نویسندگانِ قرن های 19و20 تاثیر بسیار گذاشت. 

      امیل زولا که در 1840در شهر پاریس چشم به جان گشود بعد از گذراندن پاره ای از تحصیلات وگراییدن به قلم زنی ، در وهلۀ نخست ذوق خود را در حرفۀ روزنامه نگاری نشان داد و بعد از آن به نوشتن رمان پرداخت. وی که سلسلۀ مجموعۀ رمان های خود را زیر عنوان «روگن _ ماکار» عرضه کرد، در نوشته های خود همواره به آیندۀ روشن بشریت امیدوار بود. زولا در آثار خویش موسوم به کشیش،عالیجناب اوژن شکم پاریس، اسوموار،ژرمینال،زمین،نانا،اثر وخطابۀ آبه موره وغیره ازمسایل مربوط به محافل مالی و سیاسی،بورژوازی،تجارت،کارگران، روستاییان،روسپییان، هنرمندان و نقاشان سخن گفت.آسو موار در ص267 مكتب هاي ادبي رضا سيد حسيني معرفي شده است. سخنان بسیاری در بارۀ امیل زولا گفته اند.

      امیل زولا در سال 1898به علّت دفاع از سروان آلفرد دریفوس که به تهمت جاسوسی برای آلمانی ها مورد ظلم واقع شده بود، دستگیر و محاکمه شد. محاکمۀ دریفوس در سال 1894میلادی یکی از پر سر و صداترین محاکمات تاریخی جهان بود. امیل زولا که بعد از دستگیری تبرئه و آزاد شده بود دوباره احضارشد.امیل زولا درراس دفاع کنندگان ازدریفوس قرارداشت. وی به انگلستان سفرکرد و در سال 1900 که  متهمان محاکمۀ دریفوس بخشیده شدند به فرانسه برگشت. امیل زولا بعد از۶۲ سال عمر سرانجام در نوزدهم سپتامبر سال 1903در شهر پاریس چشم از جهان فروبست.

      امیل زولا « دررمان مشهورخود به نام «رمان تجربی» اصول ناتورالیسم را پایه گذاری کرد.در این اثر زولا به شیوه مشاهده،ثبت،ضبط دقیق و توصیف پدیده های انسانی با روش تجربی متداول درعلوم فیزیک و شیمی تاکید ورزید.او معتقد بود که رمان نویس باید همانند دانشمندی که در حال آزمایش است فارغ از قرار داد های اخلاقی و پذیرفته شده،کار خود را انجام دهدو وظیفۀ رمان نویس در نوشتن رمان ایجاد آزمایشگاهی است که احساسات و عواطف انسانی را تحت تاثیروراثت و شرایط محیطی ،اقتصادی و اجتماعی بررسی کند.

     امیل زولا نظریات خود را در رمان ترز رامن و رمان های بعدی به کار برد و در جایی از مقدمۀ کتاب نوشت« هدف من بیش از هر چیز هدف علمی بود.من اغتشاشات عمیق مزاج دموی را در بر خورد با طبع سودایی نشان دادم... من با کمال سادگی،همان کاری را که جراح روی اجساد انجام می دهد روی موجو د زنده انجام دادم بيانيه اي به نام بيانيه اي 5نفره منتشر شد و در آن پنج تن از نويسندگان جوان زولا را سخت مورد حمله قرار دادند و ادعا كردند كه پيشواي ناتوراليسم روز به روز از برنامه قديم خود پا را فراتر مي نهد به طوري كه ناتوراليسم را به صورت آشیانۀ مسايل مستهجن در آورده است وفرياد برداشتند كه بايد هر چه زود تر به داد نسل جوان رسيد كه فردا خيلي دير است .

      «رنه ولک» در کتاب تاریخ نقد جدید می نویسد: قضاوت در بارۀ امیل زولا در مقام نظریه پرداز تقریبا همیشه بر مقاله ای مبتنی بوده است که در آغاز رمان تجربی چاپ کرد. محققان اخیر که رمان های اورا با نظر موافق بررسی کرده اند،این مقاله را سخت ابلهانه توصیف کرده اند و به حدی ساده لوحانه که خجالت آوراست و معتقدند که هیچ یک از آثار او بیش از شش جلد نقد ادبی که باهم در1880و1881 منتشر کرد به شهرت او لطمه نزده است» اما این قضاوت ها بی تردید درست نیست.دست بالا نخستین صفحات و درونمایۀ اصلی مقاله در بارۀ رمان تجربی را می توان به تبع آن مردود شمرد.پیداست که رمان تجربی به مفهومی که در آزمایشگاه های علمی به آزمایش دست می زنند وجود ندارد. 

      «هنرمند مطلقا نمي‌تواند آثار نومايه بيافريند؛ مگر آن كه سنت را كنار بگذارد و تنها در باب زندگي در زمانه شخص خودش بنويسد كه علم به هنرمند امكان مي‌دهد حقيقت را بهتر و كاملتر كشف كند.»

 

           منابع:

          مکتب های ادبی،رضا سید حسینی/ تاریخ ادبیات جهان، ترجمۀ عربعلی رضایی/ تاریخ نقد جدید،رنه ولک ترجمۀ شیرانی/ دایره المعارف فارسی، زیر نظر غلامحسین مصاحب/فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی- دکتر مقدادی/ فرهنگ فارسی دکتر معین/ و....

 افزوده: در باره برج ایفل:


برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است.برج ایفل امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود و یکی از شناخته شده‌ترین بناها در جهان است.
ساخت برج ایفل در سال‌ ۱۸۸۷ شروع و در ۳۱ مارس ‌۱۸۸۹ به اتمام رسید. در ابتدا برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از امیل زولا ، موپسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند.

نام برج ایفل از نام سازنده‌اش گوستاو ایفل گرفته شده است. به نقل از وبلاگ تیسپون.

  

 

توضیح:

    نوشته بالا اولین باردرتاریخ ۱۵فروردین۱۳۸۴به عنوان / يكصد و‌٦٥ سال پس از تولد اميل زولا/ “معرفي زندگي، آثار و انديشه‌هاي زولا“ دربخش فرهنگ و ادب ایسنا انتشار یافته است. 

 

 

+ نوشته شده در  بیستم تیر 1388ساعت 23:32  توسط رضا افضلی  |